Dus koeien bij horens en genoeg gezeverd en f*ck it, ik ga er gewoon voor. Nu ben ik het zat. Al dat onzeker zijn en schrik hebben. Ik ben het dus echt beu. De grens is bereikt. Nu is het dus voor echt. Help.

Ja, ik weet het, en nee, ik overdrijf niet. Het wordt tijd dat ik mezelf en stevige schop onder mijn kont geef wat die eigen zaak betreft. Al 12 jaar danst dat idee door mijn hoofd en ik heb genoeg gezeverd, mezelf lang genoeg wijsgemaakt dat ik er nog niet klaar voor ben, niet genoeg geld heb en niet goed weet wat ik nu eigenlijk kan.

Ontelbare mensen hebben mij al geholpen, op ideeën gebracht, geïnspireerd, geïrriteerd door gelijk te hebben, in mij geloofd, mij voor gek verklaard, mij inzichten gegeven en over grenzen geduwd. De tijd is rijp om al mijn ervaring, kennis en kunde om te zetten in mijn eigen zaak.

Soms gaf ik het op, soms voelde het heel dringend maar altijd bleef ik malen en dromen. Als je grote liefde die je maar niet kan vergeten. Dan weer durfde ik wel maar wist ik niet hoe of wat. En als ik dan eens wist wat ik wilde, had ik geen geld of een interessante job of durfde ik niet. Gek werd ik van mezelf want de tijd ging verder en ik knoeide maar wat aan in mijn ‘carrière’.

Toch geloofde ik alsmaar meer dat alles wat ik al heb meegemaakt op professioneel vlak me dichter heeft gebracht bij wat ik echt wil. Dat al die ervaringen samen eigenlijk wel een soort geheel vormen en nu de basis vormen voor wat ik echt wil gaan doen. Toen ik enkele weken of maanden iets over Zekervanhaarzaak zag passeren op Facebook raakte die titel mij als een hakbijl. Dit onzacht gevoel ging over in opwinding toen ik ontdekte in welke fantastische poel van enthousiaste onderneemsters ik terecht was gekomen. Ik was dan zelf misschien officieel geen onderneemster maar ik voelde me daar als een vis in het water. In deze groep ontdekte ik Passion For Work, het bedrijf van Katrin Van de Water dat loopbaanbegeleiding doet voor hoogopgeleide dertigers en veertigers. Ik las haar e-book over Personal Branding en kreeg weer wat meer kriebels en vooral de idee ‘ik moet dat hier eens zelf gaan aanpakken en niet wachten tot er iets uit de lucht valt’.

Enkele weken geleden startte ik met loopbaanbegeleiding om een beter zicht te krijgen op mijn talenten en vaardigheden en vooral welke ik leuk vind. Er waren toch wel enkele verrassingen bij die mij blij maakten. Ik besefte dat ik sommige dingen goed kan maar ze helemaal niet graag doe zoals ordenen, categoriseren. Daar wil ik dus minder tijd in steken. Wat me heel erg ligt is spreken voor een groep. Daar gaat alles van stromen. Dan voel ik me opleven en krijg ik tonnen energie. De uitdaging voor mezelf is nu om ook in andere talen te durven en kunnen spreken. Daar heb ik ontzettend veel zin in.

Wat ik heb geleerd is dat alles wat ik in mijn leven al gedaan heb, alles wat zogenaamd mislukt is, alles wat ik heb geprobeerd, dat dat allemaal ‘Nele’ is en nu resulteert in ‘Neleonderneemt’. En wat ik precies allemaal ga doen, dat vertel ik jullie volgende keer!

Zalige groetjes,

Nele

