Met een klein hartje begin ik vandaag te schrijven. Ik heb mezelf namelijk voorgenomen vanaf nu regelmatig gesproken tekst met jullie te delen. Ja, ik ga mezelf filmen terwijl ik iets vertel. Ik voel nu al een lichte spanning in mijn borstkas want dit is echt eng. Sinds mijn 18de ben ik gaan genieten van spreken voor groepen en aangezien één van mijn dromen is om ooit een echte TedTalk te doen, zelfs al is dat niet de allerbeste van de wereld :), en ik wil dat jullie mijn kritisch publiek zijn. Laat het dus niet na te reageren. Om het even met de woorden van Abraham Hicks te zeggen. En of ik excited ben, dat is een understatement.

Excitement-right path

Nu denk ik dus: ‘Wat ga ik zeggen?’, ‘Moet ik niet eerst mijn haar goed leggen en me opmaken?’, ‘Gaat nu iedereen afhaken?’, ‘Is mijn stem wel goed?’,… Veel blablabla, uitstelgedrag, uitvluchten om het niet gewoon hier en nu te doen.

Dus maakte ik een aantal filmpjes van mezelf terwijl ik praat. Bij het eerste filmpje dacht ik: ‘Ben ik dat?, ‘Hoe ongemakkelijk ziet dat eruit.’, ‘Waarom kijk ik nooit in de lens?’,… Na filmpje 3 begon ik er schik in te krijgen. Ik sprak met meer vuur en geraakte stevig op dreef. Al werden die filmpjes dan wel veel te lang. Hier en daar wel wat bruikbare stukken tekst. Ok, dat gaat dus al wat beter. Maar uploaden hier, no way! Morgen overleg met vriendin-onderneemster L., die professioneel video’s maakt. Zij gaat me helpen.

En dat ze me helpt, ze zwiert hier even snel een makkelijk, gratis video-programma op mijn laptop en geeft me wat tips over scenario, ontspannen en dat een filmpje van 2 minuten perfect is.  Dus er is nog een beetje werk aan de winkel maar ik zie het terug wat meer zitten. Dat filmpje is voor volgende keer. Aaaah, ok, ik stel het uit maar dit is ook een proces. Er gebeurt toch iets. Daar ben ik al fier op.

Ook hulp vragen is een proces. Ik raakte gisteren wat verstrikt in mijn gedachten over mijn zaak. Een avond zonder dochter, met manlief in bad voor een goed gesprek over mijn professioneel leven heeft me weer tonnen energie en goesting gegeven. He knows me well. We pingpongden een heel businessplan bij elkaar 🙂 of toch iets dat er voor kan doorgaan!

Groet in progress,

Nele

 

 

 

 

 

 

