Ideeën worden groot en dan weer terug wat kleiner, dan weer gigantisch en dan zet ik weer even mijn beide voeten op de grond. Want had ik mezelf niet voorgenomen dit jaar mijn status van ‘ondernemer’ om te zetten in realiteit?! Dus stop, Nele, met je plannen alsmaar groter te maken zodat je ze niet meer helemaal in je hoofd krijgt. Of toch. Laten we het erop houden dat een groot spinneweb aan ideeën best boeiend is maar dat ik mezelf zo wel weer verder weg breng van de DAAD. Aaaaaaargh!

Hoewel ik kordaat ben en echte doener betrap ik mezelf erop dat ik dat ideeënspinnen leuk vind maar mezelf er eigenlijk de das mee omdoe. Ik blijf maar in de denk- en planfase. En ja, daar gaan we weer. Toch een beetje bang. Verdekke! Dus F*CK IT. 2016 wordt het jaar van de DAAD. Hoewel ik hier enkel woorden spui, is een beetje publiek toch een geweldige stok achter de deur! Jullie zijn mijn ‘watchers’ en dat heb ik nodig.

‘Geen gezever meer.’ Daar begon ik mee enkele maanden geleden. En ja, stukje bij beetje brokkelt het gezever af en maakt het plaats voor daadkracht en kwetsbaarheid. Want daar heeft ene Brené B. toch echt wel een punt. Als ik me kwetsbaar durf opstellen, krijg ik zoveel mooie, nuttige, rakende en verrassende reacties. Hulp vragen is echt iets wat ik de laatste maanden heb geleerd en wat heeft het me al ontzettend veel opgebracht! Interessante mensen, activiteiten, producten, nog meer ideeën,… En af en toe een pittige opmerking die me dan net op tijd wakker schud uit een droom, illusie en onzekerheid. Fantastisch!

En kwetsbaar durven zijn is ook gewoon een vraag posten op CG of ZvhZ en dan blij zijn dat ik dat heb gedurfd. En nog blijer met de reacties want meestal is er wel eentje die blijft hangen. Nooit eerder voelde ik hoe een netwerk echt nuttig is en dat ik zelf iets kan bijdragen, als is het maar dat anderen zich herkennen in mij. Dat is ook voor mezelf een bevestiging dat ik nooit alleen ben, er zijn altijd anderen die hetzelfde voelen, denken, worstelingen doorstaan, enz.

Ik ben gezegend met een hoofd vol ideeën en dat is vaak enorm leuk. De oefenzijde hiervan is dat ik toch echt wil leren om actie te ondernemen en de grote sprong te wagen. Want 2016 is het jaar waarin ik mijn eigen ondernemingsnummer zal aanvragen en facturen zal sturen en betalen. Concreet, duidelijk, inspirerend, deugddoend, energiek, verbonden, … zal het komende jaar zijn!

Kleine update in het overname-verhaal. Het is geen leien dakje. Er vallen lijken uit de kast. Het is een kluwen. Het is onduidelijk. Maar mijn plan voor een eigen zaak bloeit als nooit tevoren en overname of niet, ondernemen zal ik! Wordt dus zeker vervolgd.

Kwetsbare en strijdbare groet,

Nele

