Ik heb de afgelopen week een mentale shift gemaakt. De overname, plan A, bezorgt mij teveel kopzorgen en er blijken toch wat veel onduidelijkheden en onzekerheden te zijn. Die heb je natuurlijk altijd bij het starten van een zaak maar ik creëer ze dan liever zelf.

Dus voegde ik de daad bij die woorden en maakte van plan B plan A en van het een kwam het ander. Met als ongelofelijk gevolg dat ik nog meer energie kreeg en het gevoel dat ik nu echt helemaal baas ben van mijn plan staat me enorm aan. Het is best eng om helemaal van nul op te starten maar het is een beetje zoals de lente, het ontluiken van nieuw leven geeft zoveel goesting. Om vroeg op te staan, efficiënter te werken en mijn tijd veel beter in te plannen.

Op vier sporen tegelijk werken geeft mijn hoofd voldoende werk, benut mijn geheugencapaciteit tot het uiterste, legt mijn competenties op de rooster en laat mijn lief met verbazing achter. ‘Hoe slaag jij erin om onze dochter op te voeden, lekker te koken, het huis op te ruimen, je zaak op te starten en ook nog te sporten?!’, vroeg hij oprecht in een laatavondgesprek. Ja, dat heet energie krijgen van wat je doet. Gaan slapen met een grote glimlach en de wetenschap dat je lief vollenbak in jou gelooft, ja, dat geeft vleugels!

jongleur

‘Welke sporen’, hoor ik je denken, of ‘Maar vier, ik heber zeven’. 🙂 Geld/administratie, communicatie/marketing, winkelinrichting en producten zoeken zijn de sporen in mijn hoofd. Ik heb gelukkig schriftjes, een goed netwerk en mijn ijzersterk geheugen om mij bij te staan. En de tip die ik altijd blijf onthouden is, besteedt uit waar je zelf niet goed in bent. Het is namelijk de grootste opluchting geweest of all times dat ik al het grafische werk kan uitbesteden en zo véél meer tijd heb om me bezig te houden met wat ik graag doe, namelijk regelen, plannen, coördineren, bellen,…

Ik liep het afgelopen decennium meermaals tegen mijn eigen grenzen aan. Ik leerde mezelf naaien, ging even naar naailes, maakte enkele kledingstukken maar verloor dan snel mijn interesse. Dat was duidelijk niet iets waar ik mijn boterham mee ging verdienen. Maar wat dan wel, vroeg ik me af. Het doorgeven van wat anderen maken is een bron van plezier voor mij. Het samenbrengen van mensen en ideeën leven geven, daar wil ik me nuttig mee maken. Als ik daarmee, liefst stevig, brood op de plank kan brengen, heel graag.

Aan de slag dus hé. De idee ‘ik kan eigenlijk niks’ betekent in mijn geval ‘ik kan veel van vanalles’ en dat komt dus nu enorm goed van pas. Die eeuwige onzekerheid van de creatieve generalist in een wereld vol ‘experts’ heeft me veel te lang stilgehouden. Nu weet ik dat ik gewoon goed ben in ‘vanalles’ en dat is als zaakvoerder van een winkel alleen maar een voordeel!

Dus f*ck it! Ik kan keiveel en ik zal dat eens laten zien ook!

“There is nothing enlightened about shrinking so that other people do not feel insecure around you.” – Marianne Williamson

Met dank aan Lien van Zekervanhaarzaak voor deze quote!

Energieke groet,

Nele

Bron afbeelding: http://samenspel-natuurlijk.nl

 

