Ik ben geen groentje meer in ondernemersland. Hoewel ik volgende week pas officieel zaakvoerder word, voel ik me de laatste weken toch al wat onderneemster. Ik besliste ook om te doen alsof ik het al was dan volgt de realiteit vanzelf. En dat is ook zo. Ik neem mezelf eindelijk serieus en nu doen anderen dat ook. Tegenslagen zijn er om van te leren. En die komen de laatste tijd wel vaker op mijn pad. Hoewel misschien is ‘tegenslagen’ niet het goede woord. Laten we voortdoen met ‘uitdagingen’. Daar kan ik me beter in vinden.

In mijn zoektocht naar de juiste producten voor mijn conceptstore stoot ik op beperkingen. Zoals daar zijn: de exclusiviteit van merken om in slechts 1 winkel per stad te verkopen. Zo miste ik al enkele leveranciers die ik op mijn verlanglijstje had staan. Dat was even balen maar ik besefte meteen dat mijn hoofd laten hangen niet de houding is van een echte onderneemster. Dus hervatte ik mijn zoektocht en die levert mij zo mogelijk leukere en dus mogelijk uniekere leveranciers op. Ik kan er nog niet teveel over vertellen. Het is best spannend om nu plots echte dingen te gaan doen.

Een logo laten maken dat is een beetje eng maar nu ik zelf collecties moet gaan kiezen, komt het allemaal wel heel dichtbij. Ik mag zelf gaan kiezen! Wauw! Al jaren kijk ik uit naar meer verantwoordelijkheid, meer autonomie en een eigen concept en nu het realiteit wordt, is het dus wel een serieuze stap! In de goeie richting natuurlijk maar toch. Het lijkt wel alsof ik in al die jaren verleerd ben om belangrijke keuzes zelf te nemen.

kleu

Een kind koos ik samen met mijn vriend, een huis was er al, de keuken is een compromis (en ben ik heel blij mee), de verschillende jobs die ik deed misten minstens één van de belangrijke zaken en meestal allemaal. Ik geraakte verstrikt in onbeduidende functies. Enkel mijn laatste verkoopsfunctie in een vrouwvriendelijke seksshop gaf me hoop. Hoewel ik niet echt producten mocht kiezen, was het mijn persoonlijke aanpak rond dit nog steeds moeilijk bespreekbare thema wat me recht hield.  Ik wist mensen op hun gemak te stellen en zij vertelden mi in ruil de meest intieme details maar ook veel persoonlijke verhalen. Zo kon ik heel gericht met hen op zoek naar wat zij nodig hadden. Soms was dat een leuk speeltje maar evengoed raadde ik hen aan om eens een goed gesprek te hebben met hun lief.

Nu geef ik mezelf de kans om niet alleen persoonlijke verhalen te vertalen in producten maar ook om de conceptstore helemaal zelf naar mijn hand te zetten. Ik kan mijn dromen, mijn visie en mijn missie kwijt in een plan en in een realiteit.

Eindelijk durf ik mezelf in de ogen kijken en zeggen ‘je bent goed bezig’. Ik was eigenlijk altijd al goed bezig maar nu durf ik mijn hoofd boven het maaiveld uitsteken. Ik ben er klaar voor, zowel voor de storm als voor een stralende zon!

Groet,

Nele

Foto: rubriek.nl

