Hoewel het een beetje op een goed voornemen lijkt is het dat toch niet. Op mijn bucketlist staan enkele ambachtelijke technieken die ik onder de knie wil krijgen. Begin dit jaar, zo omstreeks de bevalling, passeerde er toevallig iets over keramiek en ik voelde die kriebel. Ik deed een oproepje op Facebook voor een workshop en kortlopende cursus en was blij dat ik kon kiezen uit alle reacties.

Chantal Vervaeke zat er ook tussen. Natuurlijk! Dat ik daar niet meteen aan had gedacht! Een geweldige madam én succesvolle keramiste die ik leerde haar kennen via Zeker van haar Zaak. Ze woont vlakbij én ze organiseert dit voorjaar enkele reeksen van 5 workshops. Perfecte duur, praktische locatie en aangezien het deze maand ook mijn verjaardag is hoef ik zelfs het inschrijvingsgeld niet zelf te betalen. Het mag al eens meezitten.

En dat ik er zin in heb! Al sinds mijn kindertijd heeft potten draaien mij geïntrigeerd. Een bol klei op een draaiende plank ziet er eenvoudig te bewerken uit maar is het wellicht niet. Het vergt techniek en vaardigheid en vraag daardoor concentratie. Een noodzakelijke afwisseling in dagen die volstromen met schermen en schermpjes met blauw licht die 90% van de tijd oninteressante rommel tonen en waar ik toch mijn ogen niet van kan afhouden. Tijd om mij vuil te maken, mij meer dan 2 uur op hetzelfde te concentreren en mentaal te ontspannen.

pottenbakken

Ik kijk uit naar mijn eerste les vrijdag. In tussentijd heb ik nog wat macraméwerk voor de boeg. Ja, vriendschapsbandjes maken is ook iets waar je je zo op moet focussen dat je niets anders meer kan doen. En dat is nu net wat ik nodig heb. Ik kom niet tot mediteren maar dit soort handwerk heeft hetzelfde effect op mij. Ik ben volledig in het nu als ik er mee bezig ben.

Glasblazen wil ik nog leren. Voor glasparels maken, naaien en stikken wil ik terug tijd maken! Met twee kleine kinderen in huis zal dat wellicht een hele opgave worden om dat effectief in te plannen maar waar een wil is, is een weg.

Welke ambachtelijke techniek zou jij graag onder de knie krijgen?

Gedraaide groet,

Nele

