Aah, ze bouwen de spanning graag nog een beetje op :). Ik kreeg vandaag telefoon van die ene ondernemersorganisatie en ze nodigen me uit voor een tweede gesprek! JA, denk ik, en oh nee, nog een week van spanning :). Maar zo van die leuke spanning met een vleugje plezier. Zoals verliefd zijn en zo. Of een mondeling examen gaan doen. Ja, ik deed dat graag dus zo’n gesprek is helemaal mijn meug.

Ze willen dat ik spreek. Over mijn visie. Over concrete invullingen daarvan. Aan de slag dus. Als ik mag spreken ben ik op mijn best. Bevlogen, enthousiast en overtuigend. Want dat ben ik. Als ik mag, als ik mag spreken, vanuit mijn buik, over wat er toe doet, over wat me ’s morgens doet opstaan. Ja, dat.

En wat is dat dan.

Kansen creëren voor anderen om zichzelf beter te leren kennen, zichzelf uit te dagen, uitgedaagd te laten worden, uit hun comfort zone te laten stappen. Tools aan te reiken die doen groeien, die onbekende talenten naar boven laten komen. Ja, dat! Kansen creëren.

Toen ik het woord ‘Onderwijs’ hoorde in het kader van ondernemerschap maakte mijn hart een sprongetje. Hoe is het mogelijk deze twee te verbinden? Hoe krijg ik ze verbonden? Dat zoek ik uit, laat ik sudderen, geef ik lucht,… Hoe krijg ik uitgesproken dat deze twee thema’s mij ontzettend nauw aan het hart liggen. Dat ik geloof dat onderwijs een belangrijke opstap kan zijn naar ondernemerschap. Dat er zo zaadjes worden geplant om van leerlingen en studenten ondernemers te maken. In de brede zin. Ze te laten proeven van wat mogelijk is in ondernemersland. Dat je geen Facebook moet uitvinden om succesvol te zijn maar dat je dat voor een deel zelf bepaald. Dat klein beginnen ook goed is. Dat je niet meteen elke competentie moet bezitten om een onderneming te starten. Dat je mag leren, dat je moet leren, dat je wil leren als je een plan hebt. Dat je dromen niet onmogelijk zijn maar dat je ze met de juiste ondersteuning kan waarmaken.

Maar ook dat ondernemen werken is. En dat werken geweldig is. Iets betekenen. Iets bijdragen. Iets veranderen. Iets meegeven. Het beste van jezelf geven.

En jonge geesten stimuleren. A beginner’s mind. Nog niet besmet met teveel regels en beperkingen. De wereld ligt nog open, vol mogelijkheden en opportuniteiten. Ideeën niet afschieten op brainstormniveau. Alle ideeën laten komen. Leren hoe ideeën te combineren, te bundelen, te splitsen, te verzamelen en hoe ze uit te werken. Ja, dat.

Ja, dat is wat er borrelt in mijn hoofd. Over. Mijn. Mogelijk. Toekomstige. Job.

Beginnende groet,

Nele

