Het is tijd voor het Grote Trigger-Action Plan. Ik zal even kort (ahum!) uitleggen hoe ik daartoe ben gekomen en wat het eigenlijk is :). Een nieuwe uitdaging is alvast geboren!

Sinds het gebruik van Wunderlist (gezamenlijke lijst met partner) zie ik wel lijsten van taken maar mis ik de connectie tussen die taken. Het leven is geen lijst maar een mindmap voor mij. Alles is geconnecteerd en een groot blad met woorden, kaders en pijlen ziet er dus veel overzichtelijker uit dan een saaie lijst. Toch geeft zo’n schema uiteraard in the end ook alleen maar de aanzet voor een lijst van taken. Al zal ik die dan eerder chronologisch dan per thema noteren. Dat voelt alvast veel logischer voor mij. Kan iets logisch aanvoelen? (Voer voor andere discussie)

Hoewel het me eigenlijk aan tijd ontbreekt om doelloos op internet te surfen doe ik het natuurlijk wel af en toe. Soms gebeurt dat bewust als ontspanning maar vaak ook als uitloper van één opzoektaak :). Vanmorgen besloot ik even mijn Meetup-profiel wat op te kuisen (stond niet eens op mijn takenlijst, aaaaah) aangezien mijn mailbox de hele tijd volloopt met uitnodigingen voor events, workshops en dies meer. Weliswaar allemaal bijzonder boeiend maar wat minder leuk voor mijn al overvolle hoofd.

Hoe krijg ik mezelf nu zover om al die taken af te werken én meer rust in mijn hoofd te vinden?

Wel, Meetup vroeg mij of ik nieuwe groepen wilde zoeken :). Daar ging mijn poging tot downsizen! De groep ‘Comfort Zone Crusher‘ trok meteen mijn aandacht en voor ik het wist zat ik naar onderstaand filmpje te kijken en dacht ik ‘WTF, dit is echt iets voor mij’. Ik ben enorme fan van zelfconditionering en dit is zelfs wetenschappelijk onderbouwde sh*t! I love it!

Ik heb me al langer het hoofd gebroken over hoe ik van een aantal zaken meer routine kan maken, net zoals tandenpoetsen dat is. En hier is de oplossing. Er is een trigger nodig voor een specifieke actie en eens je die combinatie in je systeem hebt geprogrammeerd moet je daar niet meer over nadenken. Het is net zoals de pedalen in je auto. Ik kan dat alleen als ik mijn lijf laat doen, eens ik begin na te denken weet ik gewoon niet meer welke pedaal ik moet gebruiken :).

Mijn doel is dus een paar goeie gewoontes aankweken en enkele minder goeie ombuigen naar iets positiefs. Oh my, dit is zooooo leuk! Excitement! Maar welke gewoontes? Daar moet ik dus nog even over nadenken.

Welke gewoontes zou jij graag aankweken, afleren of ombuigen?

Gretige groet,

Nele

