Spijkers met koppen, Kathleen!

De nieuwsbrief van deze week van Tuttefrut kon mij niet alleen bekoren, ik voelde meteen adrenaline en goesting om te schrijven. Want Kathleen schrijft iets over Netflix en sterke netwerken en dat laatste is iets waar ik het ook wel eens over wil hebben.

Ik moet jullie trouwens ook nog iets vertellen. Dit lijkt me de geschikte aanleiding!

Mijn nieuwe job heeft iets met ondernemen. Ik start namelijk bij ondernemersorganisatie Unizo als projectontwikkelaar. De details ga ik nog niet prijsgeven, omdat ik ze namelijk zelf nog niet ken, maar wat ik nu al weet is dat mijn heerlijke netwerk, waartoe jullie allemaal behoren, mij heeft geholpen, helpt en zal helpen in de toekomst. Geen geprofiteer maar samenwerken, kennis delen, ideeën verder dragen, elkaar versterken.

Sinds ik zelf ondernemingsplannen ben beginnen uitwerken, ben ik al ontzettend veel boeiende, energieke, inspirerende mensen, ook véél vrouwen, tegengekomen. En ik hou ervan mensen en organisaties te verbinden, ideeën te verzamelen, lid te zijn van heel veel verschillende gemeenschappen ‘communities’. In mijn zoektocht in ondernemersland en daarna naar werk in dienstverband hebben jullie mij geholpen door een spiegel te zijn maar tegelijk ook supporters te zijn van al mijn plannen. Dat laatste is ook wat mij enorm deugd doet. Er zijn genoeg mensen die hun wenkbrauwen fronsen om mijn kronkelig pad.

Dankzij jullie, mijn privé én professioneel netwerk, heb ik breder kunnen zoeken en landde ik zachter als ik hard viel. Ik voelde mij minder gefaald als iets niet lukte. Ik voelde mij aangemoedigd als ik andere wegen wilde gaan bewandelen. Ik weet nu dat er altijd wel iemand is die in mij gelooft en ik geloof zonder melig te doen dat dat eigenlijk altijd zo is. Als je jezelf durft tonen, in al je enthousiasme maar evengoed in al je kwetsbaarheid, dan vind je steun en soms uit onverwachte hoek.

Daarom, Kathleen, ben ik niet alleen jou maar heel veel anderen ontzettend dankbaar omdat ik meer mezelf durfde laten zien. Ik ben ervan overtuigd dat netwerken niet efficiënt en zakelijk hoeft te zijn om effectief te zijn maar dat juist het tonen van je kwetsbaarheid leidt tot beter contact.

En kwetsbaarheid gaat niet alleen maar over problemen of gevoelens maar vooral over het durven delen van je (ondernemers)dromen en verlangens, hoe onrealistisch je omgeving die ook mogen vinden. Durven vertellen waarom je iets in de wereld wil zetten, vanuit welke visie, vanuit welke invalshoek, vanuit welke waarden.

Vandaag wil ik ook mijn dankbaarheid uiten naar mijn grootmoeder ‘ons moe’ die deze week is overleden. Zij was een echt voorbeeld voor mij. Hoewel zij een ‘normaal’ leven leek te hebben, zat er veel pit en ambitie in. Ik was ontzettend blij toen ik besefte dat ambitieus zijn geen grenzen kent en evengoed in iets kleins kan zitten. Zij kon naaien als de beste en ondanks de beslommeringen die een groot gezin met zich meebracht, slaagde zij erin elke week één kledingstuk af te werken. In een ander leven was zij misschien Coco Chanel geweest maar haar geluk was haar dankbaarheid voor haar eigen kleine overwinningen.

Fiere groet,

Nele

 

Afbeelding: http://angrybirdspaceedition.tk

