Ondernemend zijn is geweldig maar als het over kinderen en opvoeden gaat, vind ik het prettig om af en toe niets te ondernemen. Onze dochter van twee laten doen in de tuin resulteert regelmatig in ongelofelijk veel pret! En niet alleen voor haar maar ook voor mij.

Onze tuin is niet echt aangelegd en biedt dus zeer veel mogelijkheden voor een peuter om zich bezig te houden :). Mijn geïmproviseerde mini-moestuin, die ze mee heeft aangelegd (hoewel haar bijdrage de werken eerder vertraagde maar dat is de kost van veel pret!), dient momenteel als een soort experimentele zandbak. Potgrond is véél leuker dan zand! Eindeloze mogelijkheden én het wordt zo’n lekker papje als er water aan te pas komt.

Een droomscenario voor haar en zodra ik mijn bedenkingen opzij zet, ook voor mij. Ik geef haar een plantenspuit om de bessenstruiken water te geven (ik weet intussen dat die veel meer water nodig hebben maar zij vindt dat geweldig!). Ze doet dat heel geconcentreerd maar ik voel dat kleine meisje in mij wakker worden, loop naar haar toe, pak de spuit af en sproei haar helemaal nat. Hoe zalig is dat!

Ik vergeet op slag hoeveel huishoudelijke taken er nog op mij liggen te wachten, en eerlijk, die zullen ook niet gaan lopen. Geen idee welke hormonen of stoffen zoals adrenaline er vrij komen bij zo’n speelmoment maar het voelt heerlijk. Ik moet lachen en giechelen als een kind en zodra ik haar de plantenspuit terug geef, moet ook ik eraan geloven. Maar het koude water doet ook gewoon enorm veel deugd na de hete dag.

Haar blijdschap is zoveel meer waard dan een perfect proper huis. Als ze dan ’s avonds met zwarte vegen in haar gezicht in bad zit, zie ik haar vermoeidheid en voel ik de mijne. Maar ook voel ik haar tevredenheid en de mijne over een dag waarin ik het perfect zijn opnieuw een beetje kon loslaten. En als ik heel eerlijk ben, viel ik in slaap als een peuter zonder zorgen.

Ruimte geven om gewoon te spelen, te knoeien zonder doel, te proberen zonder resultaat, te experimenteren zonder plan; dat ga ik vaker doen.

En dat neem ik ook mee naar mijn nieuwe job! Want ruimte geven om zowel te spelen als te falen zijn thema’s waar ik absoluut mee aan de slag wil.

Tevreden groet,

Nele

